Dag 2 25/09

25 september 2019 - New York City, Verenigde Staten

Een veel betere nacht maar alweer vroeg wakker. Mijn interne klok staat alweer juist maar wil om 6u opstaan.... om 7u30 was ik op pad. Met de metro deze keer want mijn kuiten hebben afgezien gisteren... Mijn linkerheup doet ook ontzettend veel pijn en heb een pijnstiller genomen om nog te kunnen stappen maar it's worth it.

Op het programma deze dag:

American museum of natural history (en Hayden Planetarium)

Ik was veel te vroeg maar het museum ligt naast central park dus maakte ik een ochtendwandeling door een stukje van het park. Het is haast niet te geloven dat dit ook een stuk NY is. Ik passeerde Shakespeares garden en nam daar even pauze want die heup dwingt me om het rustiger aan te doen. Trappen en hellingen zijn een ramp maar alles komt wel weer goed. Central park is prachtig en ik ben blij dat ik daar morgen wat tijd voor uitgetrokken heb.

Het museum is indrukwekkend.... heel erg groot en met ontzettend veel zalen. De dinoskeletten, de dioramas, je waant je zo in 'night at a museum'. Ik zag de show in hayden planetarium en die was ongelooflijk knap. Zou het iedereen aanraden. Ik heb lang niet alles gezien en je zou er perfect nog veel langer in kunnen verdwalen maar tegen 13u30 had ik het wel wat gehad en wandelde ik via central park en 5th avenue naar de rode trappen op times square voor het volgende stukje van de dag.

5th avenue bleek niet zo voor de hand liggend te zijn.... door de VN klimaattop is de security opgedreven en Trump bleek omwille van de top niet in zijn  witte huis maar in zijn toren te zitten waardoor de politie met veel machtsvertoon heel erg aanwezig was. Snel weg dus van 5th avenue....  niet mijn type winkels daar anyway 😉

Begeleide wandeling met beNY. Dit is een Vlaamse organisatie die stadswandelingen organiseert in NY. Ik koos voor "Come as a traveller leave as a New Yorker" die zich situeert rond Times Square. We kregen van Will, onze gids, al direct ontzettend veel info op Times square zelf. Bijvoorbeeld dat de naam afkomstig is van het hoofdkwartier van de NYTimes dat hier ooit gevestigd was. Of dat plekjes in de vip booth met nieuwjaar 20 000 dollar kosten per tafeltje voor 2 . Maar daar krijg je dan wel een fantastisch uitzicht over de vallende bal, 3 gangen menu en alcohol a volente voor 🙈.

Daarna gingen we richting Bryant Park en de NYC library en ten slotte naar Grand Central Station. We kregen 100 weetjes te horen en Will doet dit duidelijk heel graag en heel goed. Grand central station wordt het mooiste station te wereld genoemd en zelfs ik, als geboren Antwerpse moet toegeven dat dat van Antwerpen het mooiste van Europa zal zijn want dit was toch echt wel heel indrukwekkend.

Na afloop van de wandeling ging ik langs magnolia bakery, me aangeraden door zowat iedereen die ik het vroeg...voor een banana pudding. Ik besloot hem te bewaren tot na het avondeten omdat het al tegen 19u was. Ik ben niet zo'n banaanliefhebber maar dit bleek later op de avond toch wel heel lekker te zijn 😋

Nadien ging ik op aanraden van gids Will een lobster roll eten in 'Burger and lobster'. Heel tof aangekleed en omdat ik alleen was kon ik direct aan de bar gaan zitten in het fijne gezelschap van de barmannen die zich met plezier bezighielden met mij te entertainen. Zo'n lobsterrol dat is koude kreeft tussen een getoast broodje met een mayonaise (wat nog de running gag van de avond werd)-achtig sausje, een heel lekker slaatje en frietjes on the side. Onverwacht heerlijk! Overal krijg je gratis tap water wat ook een fijne ontdekking is en iets waar ze bij ons van kunnen leren (net als van de alomtegenwoordige drinkfonteintjes) . Ik nam nog een cocktail,  ik kon ook niet anders...de mannen waren er mij al heel de tijd mee aan het verlekkeren... en kreeg nog een klein drop cadeau. Toffe mannen 😁. Misschien dat ik deze week nog wel eens passeer.

Na afloop passeerde ik terug via Times Square richting subway en sprong even binnen in Hard Rock Cafe en de kei grote magische Disneystore 😍

Terug richting airbnb voor een verdiende nachtrust nu 😊

Ps: +- 30 000 stappen vandaag...