Dag 5 28/09

28 september 2019 - New York City, Verenigde Staten

We zijn al over de helft... zot hoe de dagen hier vliegen. Na een heel onrustige nacht, geen idee waarom was het tijd om te vertrekken naar Pier 26.

Pier 26 is de locatie voor Downtown Boathouse waar je op zaterdag en zondag gratis kan kajakken zolang het weer het toelaat. Het wordt uitgebaat door enthousiaste en vriendelijke vrijwilligers die me meteen mee aan het werk zetten omdat ik er als eerste was en te vroeg (Ik had een rij toeristen verwacht voor deze activiteit maar het is niet zo bekend blijkbaar). Na het tekenen van een waiver en me te ontdoen van juwelen, gsm, schoenen en sokken mocht ik op het water. De ervaring van op de Hudson river te kajakken en vanop het water het vrijheidsbeeld te zien liggen is niet te evenaren. Heel speciaal en omdat het zo rustig was mocht ik zolang ik wou op het water ipv de vastgelegde 20min. Na een uur kwam ik er toch maar uit. Ik had nog een eindje te gaan naar deel 2 van de dag.

Ik wandelde enkele subwaystops verder langs het water en probeerde nog een foto van de raging bull te nemen maar dat is echt onmogelijk (zie foto's)

Met 2 trams kwam ik uiteindelijk aan bij Coney Island. Je loopt bijna recht op Nathans, waar ze, naar het schijnt de beste hotdogs hebben. Ik ging voor de cheesedog (voor zover je dat gele goedje kaas kan noemen) en die was inderdaad erg lekker.  Het Luna park kan ik alleen maar beschrijven als de Sinksenfoor on steroids. Heel zot om te zien en wat een leuke sfeer. Er was me aanbevolen om de cyclone zeker te doen dus hebben we dat gedaan ook. Wat een rollercoaster.... staat er al sinds 1927 en er zitten zoveel ups en downs in dat je aan de snelheid van 97km/u amper kan blijven zitten. Super tof.

Aan de andere kant van de 'dijk' heb je dan een mooi strand en een prachtig zicht op de Atlantische Oceaan. Die 2deling tussen lunapark en rust is heel gek om te ervaren.

Na een strandwandeling, waarbij ik me toch maar eens insmeerde want de zon begon wel sterk te branden, nam ik de subway helemaal terug naar uptown Manhattan (65 lange minuten) om te kijken of het Guggenheim geen te lange rij had staan. Dat was wel het geval en had er echt geen zin in.  Ik zal het met een fotootje van de gekende gevel moeten stellen 😂.

Ik wandelde door Central park om daar de metro richting Bryant Park te nemen. Na shake shack was het vandaag de beurt aan Five Guys Burgers. Niet echt gekleed voor een echt restaurant na mijn stranddagje. Shake shack is wel mijn favoriet moet ik na afloop concluderen. Toffere inkleding, burgers zijn lekkerder en hun curly fries waren lekker krokant in tegenstelling tot de slappe 'frietjes' die ik hier kreeg.

Op weg naar de metro passeerde ik nog enkele grote ketens waaronder Macy's (the worlds biggest shop). Ik had nog niet echt geshopt dus ging ik ze nu eens binnen. Heel braaf geweest want gewoon wat kijken vind ik ook wel tof.

Ik passeerde nog een 'wafels & dinges' kraam waar ze de Luikse wafel dus veramerikaanst hebben door er de zotste toppings voor te voorzien waaronder: speculoospasta. Ik was een beetje sceptisch want hoe kan dat nu lekker zijn maar 😱. Tis kei goed.... wel zo zoet dat uw tanden er pijn van doen maar ach ja....af en toe kan dat geen kwaad e.

Onderweg naar huis stond er in de subway een muzikant te spelen. Fenomenaal goed te spelen, ik kreeg er kippenvel van en het was heet in de subway dus het was niet van de airco 😉

Nu nog even douchen zodat het zout en zweet weg is en fris het bedje in. Ondanks dat dit een rustdag ging zijn toch weer ongeveer 30 000 stappen gedaan 🙈