Dag 1 24/09

24 september 2019 - New York, New York, Verenigde Staten

43 024 stappen... 30,3km...

De nacht was onrustig. Het was heel warm op de kamer en om 4u vond mijn lichaam dat we nu wel lang genoeg geslapen hadden maar dat was uiteraard niet zo... om 6u ben ik dan toch maar opgestaan en om half 7 vertrok ik. Ik had me voorgenomen om vandaag zo min mogelijk de Subway te nemen. Ik wou NY zo intens mogelijk in me kunnen opnemen. Het is uiteindelijk zelfs geen metro geworden maar of dat zo slim was zal ik morgen wel voelen.

Ik wandelde eerst naar Williamsburg, daar was zo vroeg nog niet veel te beleven dus wandelde ik door naar Brooklyn Bridge. Het mooi Pebble Beach met zijn prachtige uitzicht gaf me even een rustmomentje. Op dat moment kwam het besef pas echt... ik ben in NYC!

Na even rond te kuieren in Dumbo (down under Manhattan bridge), wat ik zeker nog een keertje moet doen als er wat meer leven is, stak ik East River over richting downtown Manhattan.

Eens daar aangekomen ging ik op ontdekking... ik wandelde voorbij oude kerken en de raging bull maar het was er zo druk dat ik er (nog) geen foto van heb...

Ik had vanop de brug het vrijheidsbeeld zien staan en besloot de (gratis) Staten Island Ferry te nemen. Die maakt daar een ruime bocht rond en geeft de gelegenheid om fotootjes te maken van dit iconische monument (dat veel kleiner is dan je denkt).

Na een retourtje Staten Island ging ik verder op pad. Ik wandelde via stone street (een met kasseien belegd paadje dat even aan België doet denken) richting Wall street en kwam zo aan 9/11 Memorial. Het plan was om dit om 17u te doen want vanaf dan is het gratis maar na dit even na te vragen wou dat zeggen dat ik voor 16u al moest gaan staan aanschuiven in de hoop dat het beperkt aantal gratis tickets niet op is als het aan u is. Ik besloot daarop om toch maar een sightseeingpass te kopen zodat ik op dat moment goedkoper naar binnen kon en bij die pass hoorde ook de toegang tot One World Observatory waar je in 47 seconden tot op de 104e verdieping wordt gebracht en een 360° uitzicht krijgt over de stad.

Zowel het museum als het uitzicht waren aangrijpend. Het museum is heel emotioneel omwille van de vele persoonlijke verhalen en voorwerpen die er aanwezig zijn.

Toen ik weer met 2 voeten op de grond stond liep ik richting Manhattan Bridge om terug te keren naar Brooklyn om iets te eten. Het werd een overheerlijke hamburger van Shake shack en een vanillemilkshake

43 024 stappen... 30,3km...

Slaapwel 😉